En træningssession

Der er ikke en fast skabelon for, hvordan vores træninger forløber, da der også skal være rum for instruktørerne til at variere efter deres vurdering, men der er alligevel en rød tråd. Her er et eksempel på en træning, hvor der deltager både kæmpere og motionister, samt kvinder og mænd:

Opvarmning
Sørg for at møde til tiden og gerne lidt før! Hos nogle af instruktørerne, udløser det bøde at komme for sent og man skal starte med 50 armbøjninger. Hvis du skal have håndbind, sportstape eller lignende på, så sørg for at møde lidt før, så du er klar til vi går i gang. Nogle gange skal der hænges sandsække op inden træning, og det hjælpes vi om.

Der spilles musik under opvarmningen, som instruktøren sørger for. Opvarmningen kan bestå af løb, konditionstræning, intervaltræning, sjipning, cirkeltræning m.m., hvor der laves variationer af arm-, ryg-, mavebøjninger, squats, lunges, burpees, reaktionsøvelser og englehop. Man får hurtigt pulsen op!

Træning
Derefter vil der være makkertræning med puder og handsker, hvor man skiftes til at udføre kombinationer, som instruktøren instruerer i. Instruktøren kan vurdere, hvem der skal være sammen i forhold til valg af øvelser, da det er vigtigt, at kæmperne får den sparring de har brug for, for at udvikle sig. Instruktøren fortæller, hvornår der er vandpauser og, hvornår vi bytter rundt på, at holde puder og have handsker på.

Der anvendes ofte sandsække i træningen, hvor vi træner knæ, spark og slag, hvor to hold konkurrerer eller blot øver teknik.

Der kan trænes clinch, som er en form for stand up brydning, hvor det går ud på at dominere sin modstander, ved at bringe vedkommende ud af balance, ofte for at ramme med knæ, albuer eller for at kaste sin modstander.

Styrketræning
De sidste 5-10 minutter er der styrketræning/afvarmning, og afhængig af instruktøren kan det betyde løb til at køle ned på, planke og/eller den klassiske ”50 af hver” (arm-, ryg-, mavebøjninger og squats).

Udstrækning
Vi slutter træningen af med gængse udstrækningsøvelser. Derefter hilser vi på traditionel thailandsk vis, ved at klappe hænderne sammen og sige ”navadee cap”. Vi piller i fællesskab sandsækkene ned efter træningen.

Comments are closed